صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پارس
شماره ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ۱۰۷۶۷
شماره ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ۲۸۹۵۴
News
دسته بندی اخبار بورس و شاخص ها
عنوان خبر سهامداران بورس تهران 2 برابر شدند
منبع -
مقدمه به دنبال روند صعودی شاخص بورس و بازدهی مطلوب بازار سرمایه برای سهامداران، روند صدور کدهای جدید سهامداری از شهریور امسال صعود چشمگیری داشته است.
متن خبر
درحالی براساس اعلام مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تعداد سهامداران حقیقی بازار سرمایه هم‌اکنون به حدود 6 میلیون و 600 هزار نفر رسیده است که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این  شرکت، روند ایجاد کدهای سهامداری از مرداد امسال شدت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، با رونق معاملات در بورس تهران که از 21 مرداد ماه و به دنبال اتخاذ برخی سیاست‌ها ازجمله ورود ابزار جدید به نام بیمه سهام (اوراق اختیار فروش تبعی) روی داد تعداد سهامداران حقیقی بورس هم روند صعودی گرفت.

براین اساس، به‌دنبال روند صعودی شاخص بورس و بازدهی مطلوبی که بازار سرمایه برای سرمایه‌گذارانش به همراه آورد، از شهریور ماه ایجاد کدهای سهامداری افزایش یافت، به طوری که در این ماه، 92 هزار و 702 کد سهامداری جدید به جمع حقیقی‌های بورس اضافه شد.

به این ترتیب تعداد کدهای سهامداری که تا 31 مرداد ماه به 6 میلیون و 112 هزار و 852 نفر رسیده بود در شهریور ماه به 6 میلیون و 205 هزار و 561 کد افزایش پیدا کرد .

دلایل رشد حقیقی‌ها در بورس

رونق معاملات بورس تهران موجب شد تا سرمایه گذاران جدید هم به بازار سرمایه وارد شوند و بورس  را برای سرمایه گذاری به سایر بازارها ترجیح دهند.

بر این اساس، در زمانی که بورس تهران با نوساناتی مواجه شده بود، برخی‌از سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود، روانه بازارهای طلا و ارز شدند، غافل از اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در این بازارها به سبب تک محصولی بودن بالا بوده و کسب بازدهی صرفا بر اساس جو روانی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه نقد شوندگی این دو بازار در زمان نوسانات بسیار پایین می‌آید.
 
این در حالی است که در بورس تهران، نقدشوندگی سهام شرکت‌ها به خصوص سهم‌های پرطرفدار بورس بسیار بالاست و در زمان کوتاهی امکان فروش سهام برای سهامداران وجود دارد .

این اتفاق به همراه عوامل دیگری از جمله ورود سهام جدید به تالار شیشه‌ای، امکان کسب روزانه بعضا تا 4 درصد بازدهی و افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی، تحقق پیش‌بینی سودها در گزارش‌های 6 ماهه و خبرهایی که از تعدیل مثبت به اهالی بورس تهران رسید، همگی عواملی بودند که به ورود حقیقی‌ها به بازار سرمایه سرعت بخشید و موجب شد تا کدهای سهامداری در بورس با شتاب بیشتری ایجاد شوند.


رونق صدور کدهای معاملاتی درنیمه دوم سال

این گزارش نشان می‌دهد ایجاد کدهای سهامداری در نیمه دوم سال روندی رو به رشد داشته است به طوری که در مهر ماه 36 هزار و 268 کد معاملاتی جدید در تالار شیشه‌ای ایجاد شد و تعداد کدهای معاملاتی از 6 میلیون و 205 هزار و 561 نفر در مهر ماه به 6 میلیون و 241 هزار و 829 نفر در آبان ماه رسید .

این آمار در حالی از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام شد که طبق گفته مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، تعداد سهامداران واقعی بورس تهران بالغ بر 6 میلیون و 600 هزار نفر برآورد می شود.

بر این اساس در حالی سهامداران حقیقی بورس تهران به 6 میلیون و 600 هزار نفر رسیده است که تعداد سهامداران بورس در فروردین ماه بالغ بر 5 میلیون و 840 هزار و 330 نفر بودند و به این ترتیب می‌توان گفت از ابتدای سال تا اواخر هشتمین ماه سال، تعداد سهامداران بورس بالغ بر 760 هزار نفر افزایش یافته است.

مقایسه تعداد سهامداران واقعی بورس تهران در مدت مشابه سال گذشته هم نشان می‌دهد در فروردین ماه سال گذشته بالغ بر 3 میلیون و 894 هزار و 800 نفر سهامدار حقیقی در بورس تهران حاضر بودند، این در حالی است که سهامداران حقیقی بورس در فروردین ماه امسال به 5 میلیون و 840 هزار نفر رسید که این موضوع حکایت از رشد 1.5 برابری سهامداران در فاصله یک سال دارد.

همچنین در پایان اولین فصل سال 90 تعداد کدهای ایجاد شده در بورس تهران به 4 میلیون و 207 هزار و 100 نفر رسیده بود، این در حالی است که سهامداران حقیقی بورس در پایان اولین فصل سال جاری از 6 میلیون نفر عبور کرد.

مطابق این گزارش تعداد کدهای سهامداری ایجاد شده در بورس تهران در پایان تابستان 90 به رقمی بالغ بر 4 میلیون و 798 هزار و 528 نفر رسید این در حالی است که تعداد کدهای سهامداری در پایان تابستان سال جاری به رقمی بالغ بر 6 میلیون و 205 هزار نفر رسید و همین طور که مشخص است در این مدت تعداد کدهای معاملاتی ایجاد شده، رشدی بیش از 1.5 برابر را تجربه کرده است.

رشد تعداد کدهای سهامداری در بورس تهران که نشان از حضور حقیقی‌ها در بورس دارد در حالی اتفاق افتاده است که با ورود شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به تالار شیشه‌ای، پیش‌بینی می‌شود تعداد سهامداران بورس به حدود 45 میلیون نفر برسد که در مقایسه با درصد اندک سهامداری در اغلب کشورهای منطقه، می‌تواند رکورد دیگری نیز برای بورس ایران به ثبت برساند.

پیوست